Thursday, June 20, 2013

אם לסבתא היו גלגלים
 
נו אז מה?                                                       2004. 11. 11
רשימות
אימגו
 
בנושא הזה תמיד הייתי בעמדה נחותה. לי לא היו סבתות. היו. אבל אחת מתה כשהייתי תינוק ואת השניה בכלל לא הכרתי, היא מתה בשואה ואף פעם לא ידענו מתי ואיפה ואיך.
לילדים אחרים בשכונה היו סבתות. כל מיני סבתות. כאלה שדיברו יידיש וכאלה שדיברו ערבית ועוד כל מיני שדיברו כל מיני שפות, אבל בשביל הילדים...? הילדים התחלקו לפי קריטוריונים אחרים. היו ילדים שאם לסבתא שלהם היו גלגלים היא הייתה רכבת. והיו ילדים שאם לסבתא שלהם היו גלגלים היא הייתה אוטובוס. אל תשאלו איזה ריבים (מריבות) היו בשכונה שלנו בין אלה לאלה. אני לא זוכר אם היו גם מכות, אבל היו קללות והיו ברוגזים והיו חרמות ובכלל.
היו גם ילדים שעברו ממחנה למחנה. פעם, אם לסבתא שלהם היו גלגלים, היא היתה רכבת. ואם מאיזה סיבה שהיא הם עברו לקבוצה האחרת, אז פתאום, אם עוד היו לה גלגלים, היא נהייתה אוטובוס. אז לכו תספרו את זה לסבתא שלכם.
האמת היא שהסבתות בכלל לא מעניינות אותי. אותי מעניינת המילה הקטנה: אם, שהיא בעצם מילה עם משמעות ענקית. יותר גדולה מחיי היום יום: "אם רק הייתי יודע אז את מה שאני יודע עכשיו". אישית, אין לי דימיון מספיק מפותח כדי לדעת מה היה קורה איתי אם הייתי יודע. לא מה היה קורה ולא איפה הייתי חי בעבר ולא איפה אני חי היום ובכלל.
"אם רק היינו יודעים אז את מה שאנחנו יודעים היום"? אתם תחליטו אם "היינו" זה אתם. אם זה העם היהודי, אם זה מדינת ישראל כמדינה או אם זה הישראלים כחברה.
טוב! אם יהיה משאל עם, ורוב העם יחליט על התנתקות, אז אנחנו יודעים מה עלול להיות או מה עשוי להיות, וזה בהתאם להשקפת עולמו של כל יחיד ושל כל קבוצה. אולי יהיה פינוי שקט? אבל זה רק אם המתנחלים יסכימו להתפנות. אולי תהיה מלחמת אחים? אבל זה רק אם המתנחלים לא יסכימו להתפנות מרצון ורק אם יחליט מי שיחליט להפעיל נגדם כוח.
גם זה לא כל כך פשוט. מה יהיה אם החיילים חובשי הכיפות יסרבו למלא פקודה? אנחנו מקווים שזה לא יקרה אבל אנחנו יודעים שזה עלול כן לקרות אם הרבנים יאמרו להם לסרב.
האמת... כל זה הוא לא יותר מספקולציה. המשאל עוד לא נשאל. העם עוד לא החליט להתנתק. המתנחלים עוד לא החליטו אם להתפנות מרצון או לא להתפנות בכלל. החיילים חובשי הכיפות עוד לא קיבלו הוראות כאלה או אחרות מהרבנים. כמו שאמרתי, כל זה הוא ספקולציה, בעיקר משום שמדובר בתחזית לעתיד שיכול להיות או לא להיות.
אם מדובר בעתיד, אז תתארו לעצמכם. כן, רק תתארו לעצמכם מה  יקרה אם במשאל העם יחליט העם להתנגד להתנתקות? אני מאמין לכל אלה שמאמינים שזה לא יכול לקרות כי הרי רוב העם הוא בעד ההתנתקות. הם יודעים, אני לא!!! אז תתארו לעצמכם מה אם בכל זאת יחליט העם נגד ההתנתקות. מה, היא תהיה או לא תהיה?! יהיה או לא יהיה פינוי?! תהיה או לא תהיה מלחמת אחים?! יהיה או לא יהיה סרוב פקודה?! תהיה או לא תהיה התערבות של רבנים?! יתנו או לא יתנו הוראה?!
ואולי, רק אולי, אם העם יחליט לא להתנתק, אז כל אלה שהם בעד ההתנתקות יקבלו עליהם את רצון העם ויפסיקו לדרוש להתנתק. ואולי, רק אולי, יתגייסו כולם לעזור למתנחלים. ואולי, רק אולי, אפילו יצטרפו אל המתנחלים ויקימו עוד ועוד התנחלויות חדשות
ואולי גם ראש הממשלה יחזור בו מעקשנותו ויחליט פתאום לקבל את רצון העם ולא להתנתק. ואם זה יקרה, מה הוא יגיד לג'ורג' בוש? וזה יחייב מיד את נשיא ארצות הברית להחליט אם הוא רוצה להמשיך ולתמוך בישראל או אם להפנות לה עורף ולהתחיל לתמוך בפלשתינים.
די, אני מתחיל להגזים. אם זו בסך הכל מילה קטנה שאם רוצים מתחשבים בה ואם לא רוצים, אז לא מתחשבים בה. באמת, למה שנסבך את עצמנו בגללה? אנחנו הרי יודעים שאם לסבתא היו גלגלים, היא בכלל הייתה גלגיליות, סקטים בלעז, ולא רכבת ולא אוטובוס.
אבל אני, מה אני מבין בזה? לי לא הייתה סבתא!
 
אם יש לכם עוד כוח אז תראו מה אמרתי על משאל העם ברשימה "חרב פיפיות" שהופיעה כאן באתר "רשימות" ובאתר "אימגו" ובאתר האישי שלי.


No comments:

Post a Comment