Monday, June 17, 2013

גילויים היסטוריים                                                           2007. 10. 29
אפילו אני חילקתי לו מחמאות. אני אומר "אפילו אני" כי כל העולם כבר עשה את זה לפני. אני בהחלט אוהב חלק מספריו וגם אמרתי את זה בפומבי, אבל לפעמים אני עומד נדהם ולא רק לטובה. לעיתים אני מקבל "שוק" שמושיב אותי להגיב אישית, גם אם זה לא כל כך מקובל עלי.
" שעות אחדות לפני קבלת פרס נסיך ספרד לספרות, הציע עוז [עמוס] לארגן ביקורים של בני נוער ישראלים בערי ספרד, שבהם צמחה תרבות יהודית עשירה, כדי ללמדם שאירופה אינה רק [,,,]
 ר-ד-י-פ-ו-ת  ו-ג-ר-ו-ש-י-ם" *
נו באמת! אני מאמין שאפילו עמוס עוז למד פעם היסטוריה. אני מאמין כי בגילו אין סיבה או גורם הכרחיים שיגרמו לאדם מהיישוב לאבד את זיכרונו האישי וגם לא את זיכרון האומה.
ובכן, עמוס עוז, תרשה לי לרענן את ידיעותיך וזיכרונך.
מסתבר שאתה יודע שספרד זה באירופה. אתה רק לא זוכר את מעללי האיקוויזיציה בספרד. אז לזכרונך וידיעתך, מה שהאינקוויזיציה עשתה ליהודים יכול בהחלט להכנס לקטיגוריה "רדיפות". ולא אעמיס על זיכרונך עוד רדיפות שנערכו בספרד נגד היהודים.
ב-1492 גרשו פרדיננד המלך ואיזבלה המלכה את היהודים מתחומי מלכותם. למיטב זכרוני, [אני כן למדתי היסטוריה גם בבית הספר העממי, גם בתיכון וגם באוניברסיטה] היה "גירוש ספרד" לאחד מהאירועים המכוננים של העם היהודי. אולי לדעתך, עמוס עוז, גירוש ספרד לא היה גירוש. זה מצביע כבר על מצב קשה הרבה יותר, זה מצביע על "חוסר הבנה" ולא רק על חוסר השכלה או אבדן זיכרון. לעניות דעתי גירוש ספרד יכול בהחלט להכנס לקטיגוריה "גרושים".
עמוס, לאחרונה יש במציאות הישראלית שימוש נרחב במילה "אונס". אולי זה ירענן את זיכרונך ויוסיף לחוויותיך מביקורך בספרד את המושג "אנוסים".
אני מקווה שתרמתי בדברי אלה משהו לתרבות הישראלית הכללית וגם לך עמוס עוז, באופן אישי.
  • ציטוט  שהובא על ידי עקיבא אלדר מתוך דבריו של עמוס עוז כפי שהופיעו בעיתון "הארץ"
 מ-2007. 10. 28 .


No comments:

Post a Comment